Podstawowe zadania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z dnia 13 lutego 2013 r. Dz.U.2013.199).
diagnozowanie dzieci i młodzieży
określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży
wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu
wskazania sposobu rozwiązania tego problemu
udzielanie pomocy bezpośredniej uczniom oraz rodzicom
prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin
wspieraniu dzieci i młodzieży wymagających pomocy psychologiczno –pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej
udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży
rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych
realizacja zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych
wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek
pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki
ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki
zaplanowanie form wspomagania i ich realizację
wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania